Klasa w języku programowania Java
Czym jest Klasa w języku Java?
Klasa w Javie to podstawowa jednostka organizacji kodu. Reprezentuje ona blueprint lub szablon, na podstawie którego tworzone są obiekty. Klasy definiują atrybuty (zmienne) i metody, które opisują stan i zachowanie obiektów.
public class Samochod {
// Atrybuty klasy
String marka;
String model;
int rokProdukcji;
// Metoda klasy
public void jedz() {
System.out.println("Samochód jedzie!");
}
}
W powyższym przykładzie zdefiniowano klasę Samochod
z trzema atrybutami: marka
, model
i rokProdukcji
. Klasa ta posiada również metodę jedz()
, która wypisuje komunikat „Samochód jedzie!”.
Przykłady klas Java w różnych sytuacjach
Modelowanie Obiektów Świata Rzeczywistego
Klasy są doskonałym narzędziem do modelowania obiektów i zjawisk ze świata rzeczywistego. Na przykład, można zamodelować pojazdy w systemie zarządzania flotą pojazdów.
public class Pojazd {
private String numerRejestracyjny;
private String marka;
private String model;
public Pojazd(String numerRejestracyjny, String marka, String model) {
this.numerRejestracyjny = numerRejestracyjny;
this.marka = marka;
this.model = model;
}
public void jedz() {
System.out.println("Pojazd " + numerRejestracyjny + " jedzie.");
}
}
Implementacja Struktur Danych
Klasy mogą być używane do implementacji różnych struktur danych, takich jak stosy, kolejki, listy, drzewa, itp.
public class Stos<T> {
private List<T> elementy = new ArrayList<>();
public void push(T element) {
elementy.add(element);
}
public T pop() {
if (elementy.isEmpty()) {
throw new EmptyStackException();
}
return elementy.remove(elementy.size() - 1);
}
}
Tworzenie Komponentów GUI
Klasy są również używane do tworzenia komponentów interfejsu graficznego użytkownika (GUI). Na przykład, można zdefiniować klasę dla przycisku w aplikacji.
import javax.swing.JButton;
public class MojPrzycisk extends JButton {
public MojPrzycisk(String tekst) {
super(tekst);
}
public void kliknieto() {
System.out.println("Przycisk został kliknięty!");
}
}